Ensi kesää ei syyttä suotta kutsuta Seinäjoella superkesäksi. Tapahtumia järjestetään kaupungissa jo melkoiseksi ruuhkaksi asti. On arvioitu, että Seinäjoelle saattaa rantautua ensi kesänä jopa 400 000 turistia.

Superkesä alkaa toukokuussa, jolloin maan ammattioppilaitokset mittelevät Seinäjoelle Taitaja-kisoissa. Ruljanssi päättyy syksyllä painiveteraanien MM-kilpailuissa.

Tähän väliin mahtuu sekalainen joukko muun muassa politiikan, musiikin ja urheilun massatapahtumia. Kesän kruunaa luonnollisesti kuukauden kestävä Asuntomessut Seinäjoella -tapahtuma Kyrkösjärven rannalla. Messuille odotetaan parhaimmillaan reilusti yli 100 000 kävijää.

Asuntomessujen yleisömäärä on ollut parina viime vuotena uhkaavasti laskusuunnassa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana messutapahtuma on kerännyt keskimäärin 144 000 vierasta. Lievä notkahdus kävijämääriin näkyi ensin Vantaalla ja hieman selvemmin viime vuonna Jyväskylässä.

Seinäjoen Asuntomessut pyrkii tavoittelemaan paikalle runsaasti myös muita kuin talonrakentajia. Sisustusvinkit innostavat luultavasti niitäkin, joiden asumishaaveet eivät kilpisty pelkästään omaan taloon.

Pieni eteläpohjalainen ihme ja näyttö osaamisesta joka tapauksessa toteutuisi, jos itse kaivetun järven rannalle polkaistu tapahtuma innostaisi Lakeuden pääkaupunkiin enemmän kävijöitä kuin Vantaalle tai Jyväskylään.

Moni suurtapahtuma Seinäjoella on lähtenyt käyntiin harrastelijoiden palosta aiheeseen. Tällainen on esimerkiksi Provinssirockin alkuvuosien historia. Pienen mutta lahjakkaan idealistiporukan saunominen tuotti myös Seinäjoen Tangomarkkinat, joka näyttää jatkuvan eloaan vuosia jauhetuista päinvastaisista ennustuksista huolimatta.

Seinäjoki Areenan laajentaminen antaa tilaa massatapahtumien lisääntymiseen ja monipuolistumiseen. Laajennuksen toteutumiseksi kaupungin tuki oli välttämätön. Areenan lisärakennus antaa mahdollisuuden vastata valtakunnallisten järjestäjien tilatoiveisiin.

Jalkapallostadion on viimeisin näyttö Seinäjoen luottamuksesta suurten yleisötapahtumien vetovoimaan. Tässäkin tarvittiin tueksi myös kaupungin uskoa ja kädenojennusta.

Suurten tapahtumien saaminen ja pysyminen vaativat sitkeyttä, laajaa yhteistyötä, pitkäjänteistä markkinointia, pääomaakin. Eikä idealistien pidä pelätä hullun leimaa, jolta näissä kuvioissa on vaikea välttyä.